onsdag 31. august 2016

Leggeanvisning zanda takstein

For å få et klarere brygg tappes ølet over på en ny bøtte før den skal på flaske. Med et modifisert kjøleskap og ter. Gjæringen foregår enten innendørs hvis det er overgjæret øl eller så har jeg laget et gjæringsskap i garasjen med plass til to kar. Her kan en da gjære.


Sirkulasjonspumpe, HLT for skyllevann, løfteanordning til maltrør, meskespade, dobbel kjølespiral, ventilatorhette, ølskap, gjæringsskap og fatpakker er kjøpt. Vi jobber og med et nytt gjæringsskap som vil øke kvalitet og effektiviteten betraktelig. Bryggekaret fullt av nyknust malt.


Har en eldre fryser som skal tas i bruk for lagring av fat og flasker, og eventuelt bygges ut til kegerator etter hvert. Trenger altså en. Takk for en hyggelig brygger stund gutter!


Sommer er sånn sett en dårlig tid å brygge på, med mindre man har en kald kjeller eller gjæringsskap. Termometeret på utsiden av dunken har. Stormgjæringen er ferdig. I denne videoen så snakker jeg om hvorfor det kan være en fordel å ha ett eget gjæringsskap.


Hvorfor er det viktig å ha temperaturstyrte gjæringsskap ? Denne gangen bygger jeg om mine egne. De som ikke har et gjæringsskap i sitt hjemmebryggeri, brygger ofte sine lagerøl i de kalde vintermånedene når det er kjølig i kjelleren eller på. Som mange andre bruker jeg gamle kjøleskap. På gjenvinninga har man ikke lov til å hente noe.


Leggeanvisning zanda takstein

Men å bytte må jo gå greit? Kaster en gammel oppvaskmaskin. Særdeles fornøyd med nye gjæringsskap. Bare en kjapp update. Fungerer bare så utrolig stabilt. Gjæringsskapet - Gjæringsskap on ThingSpeak - ThingSpeak is the open IoT platform with MATLAB analytics. Speidel liter gjæringskar (med kran og gjærlås). Bygg om et kjøleskap til gjæringsskap. Kort forklart så har jeg et såkalt gjæringsskap, det er et temperaturstyrt kjøleskap hvor vørter blir til øl.


Leggeanvisning zanda takstein

Det er kun to ting i gjæringsskapet, et 45w. Jeg tenker å få gjæringsforløpet av øl og vin inn i Homeseer. Og i den forbindelse så jeg før meg å benytte en Fibaro relay switch.


Nå har vi vært igjennom batcher, og det er på tide med en liten oppsummering Siden vi brygget den første batchen (Flower Power Wheat). Jeg viser også hva du trenger for å bygge ditt eget gjæringsskap og hvordan det fungerer. Modding av kjøleskap er en vanlig øvelse for hjemmebryggere og Sørsia er ikke dårligere.


Leggeanvisning zanda takstein

Tidligere har kjøleskapet blitt moddet for å brukes som gjæringsskap. Formål: Nøyaktig temperaturstyring av gjæringsskap. Etter å ha brygget en del overgjæret øl har vi falt for fristelsen for å prøve oss på undergjæret øl. Etter en tids gjæring på badegulvet, var det på tideå få litt mer kontroll på temperaturen.


Det finnes mange sorter øl. Grovt sett kan vi dele de opp i to typer, overgjæret og undergjæret øl. For en hjemmebrygger er det ofte overgjæret.


Oversikt over våre batcher, samt link til bryggelogg. Meget greit, da han har O2-utstyr og gjæringsskap. Temperatur logging for våre gjæringsskap.


Ikke dumt å spre risikoen ved et slikt fjasete brygg heller… I tillegg til småtteriet jeg justerte hadde Odin noen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.