mandag 14. januar 2019

Mur mot nabotomt

Mur mot nabotomt

I saker der tiltakshaver søker om bygging av støttemur mot nabo kan kommunen kreve en redegjørelse av materialbruk og estetiske forhold. Muren burde ha en høyde på ca. Tanken min er å få utnyttet hele tomten med plen, så jeg slipper å ha en slak helling mot nabotomten.


Bør jeg forvente at naboen bidrar økonomisk på muren ? Eller er det forventet at jeg skal dekke hele kostnaden siden det er "min" skråning? Mur mot vei, med høyde inntil.


Forhør deg med kommunen før du begynner. Nabo mener at dette er vårt ansvar. Forslag fra oss og entreprenør har da vært og forankre muren. Du må søke hvis det finnes.


Mur mot nabotomt

Støttemur mot nabo ”. Krav til estetikk. Det betyr at ingen deler av muren kan være høyere enn meter over terreng. Vi anbefaler at du avklarer plassering med nabo. Forvaltningsutvalget behandlet saken etter å ha vært på befaring på tomta.


Med seks mot fem stemmer støttet politikerne rådmannens anbefaling. Slik jeg ser saken må ikke jeg gjøre noe mot naboens tomt før det blir et problem. Nabo skal bekoste en eventuell støttemur ja, men regner med at din bror har.


Mur mot nabotomt

Det er denne muren som er årsaken til nabokrangelen på Selsbakk. I saker der du søker om bygging av støttemur mot nabo, kan kommunen kreve en redegjørelse av materialbruk og estetiske forhold.


Advokat Kjøren har i sin merknad på vegne av nabo bedt om oversiktskart som. Alle foto: Helene Aarnes).


Da Sarillas nabo, Svenn Larsen, ville justere opp terrenget på innkjørselen, bygde han ifølge Sarilla ulovlig en centimeter høy støttemur. Gjerde mot nabo er i utgangspunktet ikke søknadspliktig og kan derfor settes opp uten å søke. Bygningsrådet finner ikke at naboen taper sol på grunn av muren, da. Utearealet mot klagende nabo er således ikke det eneste utearealet for.


Det vert søkt om dispensasjon for plassering av støttemur. Mur, gjerde og klatreplante, Klematis Summer Snow.


På denne siden vil vi gi deg informasjon som du kan ha nytte av i. Sidemuren blir på grensen. Forstøtningsmurens front fylling mot nabotomt av visuelle hensyn helle innover mot fylling mot av muren. Plan- og bygningsloven krever at tiltak utføres forsvarlig (også tiltak som er unntatt søknadsplikt).


Hadde jeg vært nabo ville jeg i alle fall ikke så mye som vurdert å ta den kostnaden. Innhegning mot veg (9). Nærmeste nabo fortviler. I november i fjor publiserte Sivilombudsmannen en kraftig kritikk mot Finnmark fylke og en kommune som ikke.


Det gis dispensasjon til oppføring av støttemur med høyde. Har naboen lov til å bygge en mur i nabogrensen, eller en fylling?


Vil man bryte 4-metersregelen må man som hovedregel få aksept fra nabo, eller fra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.